REVIEW: THE SUBTLE ART OF NOT GIVING F*CK

Heel eerlijk?! Dit is gewoon een super gaaf boek. Een echte aanrader! The subtle art of not giving a f*ck. Ik kreeg het boekje, net zoals mijn andere teamleden als bedankje voor onze tomeloze inzet van het afgelopen jaar. Gegeven door mijn leidinggevende. Een vreemde titel, maar hij sloeg hiermee de spijker precies op zijn kop. De subtiele kunst van ergens geen reet om geven! Dat maakte mij natuurlijk direct nieuwsgierig.

De titel liegt er niet om. Maar ook de ondertitel mag er zijn: A counterintuitive approach to living a good life. Na het lezen van dit boek kan ik ook wel erkennen dat dit anders is in tegenstelling tot alle andere zelfhulpboeken.

De schrijver van het boek, Mark Manson is daarnaast ook blogger, ondernemer en een echte levensgenieter. Hij rekent af met al de zelfhulpboeken die altijd uitgaan van het positieve. Positief zijn, zodat we blijere mensen worden. Hij vindt dat je zo nu en dan goed onderuit moet gaan, je neus moet stoten en moet falen om zo tot leren te komen en nieuwe inzichten te krijgen. Dat klinkt toch geweldig! Ik werd steeds nieuwsgierig naar zijn manier van denken…

Door het missen van deze energieslurpers ben ik een fijner mens voor mezelf geworden! 🙂

Energie in de juiste dingen steken

Het boek beschrijft hoe je je energie moet verplaatsen naar de dingen die er voor jou toe doen. Als iets je geen energie geeft en het juist alleen maar energie kost, dan moet je het laten gaan en er niet meer naar omkijken.
Ik ben door dit boek echt gaan realiseren dat veel energieslurpers in mijn leven er helemaal niet toe doen. Ik kan ze prima missen, sterker nog… ik vind dat ik door het missen van deze energieslurpers een fijner mens voor mezelf ben geworden. Niet iedereen in mijn omgeving is er even blij mee. Ik ben er door veranderd en de ene waardeert het, de ander vindt het maar lastig.

Geluk geen doel op zich

Wat zo fantastisch is… het boek geeft je feilloos mee dat geluk geen doel op zich is. Het gaat in het leven niet om geluk als doel. De weg er naar toe is essentieel in hoe jij in het leven staat. Het boek geeft een andere kijk op hoe je je leven kunt leven. Ik was al tijden klaar met alle boeken over positiviteit en hoe je een gelukkig leven hebt. De weg naar geluk, het oplossen van de problemen op die weg, is in mijn ogen veel interessanter, veel leuker en ik heb de volle overtuiging dat je dat een fijner mens maakt.

Ben jij nu ook nieuwsgierig geworden naar dit super leuke en inspirerende boek? Bestel ‘m hier!

Gepubliceerd door

Stephanie van den Boogaard

By Stephanie van den Boogaard | @love2bemomcom. Oprichtster van LOVE2BEMOM.COM: “Sinds ik kinderen heb ben ik een enorme speurneus geworden. Zoektochten naar reizen, hotels, uitjes voor kinderen. Inspiratie op doen voor interieur metamorfoses, maar ook het combineren van kids en business. Al deze zoektochten, inspiratie en ervaringen wil ik met jou en andere ambitieuze moeders delen!"